A Scottish Tale - Reisverslag uit Oban, Verenigd Koninkrijk van Robbert en Henriette van Hiele/deGoei - WaarBenJij.nu A Scottish Tale - Reisverslag uit Oban, Verenigd Koninkrijk van Robbert en Henriette van Hiele/deGoei - WaarBenJij.nu

A Scottish Tale

Door: Robbert en Henriette

Blijf op de hoogte en volg Robbert en Henriette

14 September 2009 | Verenigd Koninkrijk, Oban

Hallo allemaal,
Alweer 10 dagen rijden we rond door Schotland en genieten met volle teugen. Schotland is synoniem voor regen en schapen. Gelukkig hebben we van het eerste veel meer gezien dan van het tweede. We hebben een keer een dag en een nacht met veel regen en harde wind gehad en waren toen heel blij met ons stabiele busje. Geen zorgen over lekkages, kapotte tentstokken en haringen die uit de grond geslagen worden. Maar dat was slechts een dag. De verregende augustusmaand hebben we gemist en we zijn nu bezig met een ongekende serie mooie dagen met veel zon en af en toe een temperatuur die boven de 15 graden uitkomt. Dat betekent voor de Schotten korte broeken en voor ons af en toe de trui uit.

We zijn lid geworden van de National Trust for Scotland en kunnen nu alle properties in. Het pond staat op ongekende laagte dus alles bij elkaar rijden we hier bijna voor niets rond. En we willen geen gezeur over het eten hier. De supermarkten zijn voor ons vegetariers een walhalla.

Eerst iets over het landschap voor wie van niets weet. Een groot deel is ingericht door mensen door de eeuwen heen. Maar nergens vind je zoveel prachtige bomen in de velden, heggetjes langs de landerijen vol met door bessen neerhangende meidoorn. En overal mooie stroompjes die door het landschap kronkelen of in een watervalletje naar beneden komen. En heuvels bespikkeld met schapen en koeien die nog gewoon naar buiten mogen. En de wegen slingeren hier doorheen. We komen dan langs mooie cottages met schiterende tuinen zoals ze het alleen in de U.K. kunnen. Al deze huizen hebben namen. Niet alleen op het platteland maar ook in de stad als het een rijtjeshuis betreft. we lazen b.v. the Croft, Aftonrigg, The Toll, Forest view, Maple cottage.

We zijn ons ook aan het verdiepen in de nationale helden. Allereerst Robert Burns: de nationale poeet (1759-1786). We hebben al verschillende trajecten van het Robert Burns Trail gevolgd. We hebben ook geprobeerd om zijn gedichten te lezen. Dat is voor ons een Brig a Doon te ver. Zelfs met de Engelse vertaling eronder weten we maar af en toe waar het over gaat. Voor de Schotten leeft het wel. De sites worden druk bezocht en onze meneer van de camping kon op ons verzoek een lang gedicht opzeggen. Hij droeg het mooi voor met veel mimiek en gebaren. Gelukkig hadden we net dat gedicht beleefd in de Tam O'Shanter Experience, dus we begrepen in ieder geval de strekking: Man die niet luistert naar de wijze woorden van zijn vrouw, teveel drinkt en door heksen achtervolgd nog net over de brug kan ontsnappen want zoals iedereen weet kunnen heksen niet over stromend water, moraal: luister vooral goed naar je vrouw. (volgens Henriette, Robbert's moraal is drink veel en je beleeft veel spannende dingen) Een andere grote held is Robert de Bruce die tegen Engeland streed voor Schotlands onafhankelijkheid in de 14e eeuw. We hebben op de plek gestaan aan Glen Trool waar een kleine groep Schotten een grote groep Engelsen in een hinderlaag heeft afgeslacht.

En we gaan natuurlijk voor de fauna hier. Tot dusver hebben we al van alles gescoord. We zagen al Jan van Genten duiken naar vissen vanaf de kliffen bij onze camping, grote zaagbekken midden in de stad Dumfries bij de stroomversnelling, een jonge slechtvalk die alle scholeksters in paniek deed opvliegen, een visarend speurend naar vissen in de zee, vele rode wouwen als gieren zoekend naar aas in zuid Schotland, een vos tussen de schapen, middelste zaagbekken aan het rusten op het strand en basking sharks vanaf Culzean castle (een sprookje van een kasteel ontworpen door Robert Adam, de zeer beroemde Schotse architect, iedereen welbekend neem ik aan). Nu gaan we vanmiddag naar het eiland Mull en rekenen op vele grijze zeehonden en dolfijnen en/of walvissen vanaf de kust op enkele uitstekende kapen.

En verder is links rijden een eitje, als je eenmaal begonnen bent dan gaat alles vanzelf.
En is Benjamin de 35-jarige ezel eigenlijk heel menselijk: Hij houdt niet van regen, balkt enthousiast als hij zijn lievelingsvoedsel krijgt (wortels) en kijkt heel tevreden als hij geaaid wordt.
En blijft het klasseverschil opvallen. Je ziet in en rond Glasgow vele tienermoedertjes en tienervadertjes die teveel houden van frites en tatoeages en te weinig van broccoli en een gezonde wandeling langs het strand. En op de BBC 3 horen we tegelijkertijd zeer netjes sprekende Britten de last night of the proms aankondigen. We stellen ons hen voor in Tweed jasjes en keurige schoenen.
En heeft Schotland goed zijn best gedaan tegen Nederland maar tegen het oranje gevaar is natuurlijk niets opgewassen. Argentinie, Brazilie, Spanje Duitsland, maak jullie borst maar nat.
En heeft Rowse honey een prachtig schenksysteem voor hun honing. Iedereen zou dat eigenlijk eens moeten zien. We zullen de lege flacon meenemen om te bewonderen.
En zijn ook in de U.K. de internetcafe's ongeveer uitgestorven. We kunnen terecht in de openbare biebs (max. een half uur) en bij de plaatselijke VVV's. Dus heel frequent zullen we niet berichten.

Veel groetjes voor iedereen die ons lief is,

Robbert en Henriette

• 14 September 2009 - 11:38

Sebas:

EERST! ;-)

Het is me weer gelukt, toevalligerwijs net even aant pauzeren achter de pc. Ook fijn! Maar niet zo leuk als lezen over jullie avonturen natuurlijk! Fijn om weer even mee te kunnen leven en beleven.

Vanavond ga ik tennissen, hebben jullie elkaar al uit kunnen dagen met racket?

Genietze en groetjes!

Sebas

• 14 September 2009 - 11:49

Gert-Jan:

Wat een mooi land is het toch! Ik moet mijn bijna genetische zoektocht naar mooi weer in de zomer maar eens negeren en terugaan naar Schotland. Geniet!

• 14 September 2009 - 12:20

CJ:

(derdst! *grijns*)

Niet dat alles in het leven een wedstrijdje is, maar toch ook gezond om in jullie speurtocht naar 't ultieme levensgeluk op berghellingen temidden van bespikkelende schapen en koeien een stukje gezonde competitieve concurrentiedrift zijn weg te laten vinden.

Ahum.

En Sir Robbert Stevenson (oh nee, Robert Stevenson)? Adam Smith schijnt ook een schot geweest te zijn (die van de Wealth of Nations). En Robert Louis Stevenson, van 'Treasure Island'?

Weten jullie dat ook de Schotten in Eindhoven Robert Burns (Day) vieren?

CJ

• 16 September 2009 - 07:47

Martin & Bart :

Heerlijk dat uitzicht!! Beter dan wat ik heb op dit moment in een suf kantoor, achter een pc met geen enkele groene plant... Dus wel een klein beetje jaloers haha!
    Geniet ervan!!

• 17 September 2009 - 09:49

Jos M:

Wat een smakelijke landschappen op de foto. Met gelukkig veel bewolking, want dat maakt de plaatjes alleen maar mooier. Misschien dat ik Gert-Jan volgend jaar ook in Schotland tegenkom.

Mooie reis!

• 22 September 2009 - 10:10

Pierre JWzn:

Dag Lieverds,

Gelukkig een leuk bericht!

Hier gaat alles goed. We storten ons in de herfst.

Hartelijk dank voor de "Tale".

Kusjes P.