Bei unseren Nachbarn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Robbert en Henriette van Hiele/deGoei - WaarBenJij.nu Bei unseren Nachbarn - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Robbert en Henriette van Hiele/deGoei - WaarBenJij.nu

Bei unseren Nachbarn

Door: Robbert en Henriette

Blijf op de hoogte en volg Robbert en Henriette

15 Juli 2012 | Duitsland, Berlijn

Hallo allemaal,

Hoe maak je een reisbericht wanneer je bestemming Duitsland is? Valt daar wat over te schrijven? Geen idee maar we doen toch een poging.

We zijn voor ongeveer 2 en een halve week met ons busje op zoek naar de mooiste Unesco werelderfgoederen in het oosten van Duitsland. Goslar en Quedlinburg (ten noorden van de Harz), de landschappen rond Worlitz (met umlaut op de o maar op Wordpad onvindbaar) en Lutherstadt Wittenberg.

Eerst een quizje Duits. Wat lijkt het toch veel op Nederlands maar wat is het tegelijkertijd toch enorm makkelijk fouten te maken. Er blijken toch ook aardig wat zelfstandige naamwoorden lastig. Wat betekent bv. Verfassung, Leistung, Enkel. En graag ook het geslacht erbij. En hoe was het rijtje ook alweer verder: aus, bei,mit, nach .......... En is het einer grosse Mann, ein grosser Mann, einer grosser Mann of ein grosse Mann. En hoe is die regel dan die erbij hoort. En is het meervoud van Maus, Mause of Mause met umlaut op de u (voortaan " na de letter) of Mauser met umlaut op de u of juist zonder umlaut. Succes! Juiste oplossingen kunnen als reactie worden teruggeplaatst. Wij krijgen er behoorlijk wat hoofdpijn van. En pas het woordenboek gebruiken als je echt niets meer weet.

Vandaag zijn we in de landschapstuin rond Schloss Worlitz wezen kijken. De eerste tuin op het Europese vasteland in Engelse landschapsstijl. Fu"rst Franz was hier vorst van ongeveer 1760 tot 1817 (of zo). Op verschillende momenten reisde hij naar vooral Engeland en Italie met (tuin)architecten en schilders in zijn gevolg. Hij werd daar gegrepen door de net ontstane Engelse landschapsstijl en de landschappen en Romeinse overblijfselen in en rond Rome en Napels. En door het gedachtengoed van de verlichting dat natuur, educatie, tolerantie en wetenschap combineerde. Hier in de streek rond Wo"rlitz begon hij zijn aanpassing van het landschap met al deze zaken in zijn achterhoofd. Waarna hij het doortrok naar zijn gehele vorstendom van ongeveer 600 vierkante kilometer. Alleenstaande eiken midden in de weitjes, lanen omzoomd door bomen, zichtlijnen waardoor hij vanaf zijn landhuis 6 kilometer ver naar de kerk van Coswig kon kijken, dijkbewakingshuisjes in stijl bovenop dijken aangelegd door Nederlanders, classicistische beelden, markante stenen. Alles werd ontworpen. Vol harmonie. Om zo tot mooie gedachten te kunnen komen. En niet alleen voor hem. De verlichting indachtig mocht iedereen meedelen. Zijn park is vanaf het begin vrij toegankelijk geweest. Zelfs konden zijn onderdanen toegang krijgen tot zijn slot, scholing en gezondheidszorg stonden hoog in het vaandel en niet voor niets scheen hij vadertje Frans genoemd te worden. Al met al zeer de moeite waard en wat is er nog veel bewaard. In totaal gaat het om zo'n 7 landgoederen plus veel landschap eromheen. Nog zo'n 130 vierkante kilometer draagt zijn stempel. Genoeg om op de werelderfgoedlijst te komen als eerste verlichtingslandschap ter wereld.

En enkele dagen geleden hebben we de historische steden Goslar en Quedlinburg bezocht. Middeleeuws. Groot geworden door de mijnbouw in de Harz. Al duizend jaar mijnbouw. De eerste plek waar ze niet-ijzerachtige metalen als zink en koper (geloof ik) uit de stenen wisten te prutsen (vandaar werelderfgoed). En zo ontstonden schitterende steden die nog steeds vol karakter zijn en hun stratenplan grotendeels hebben behouden. Vakwerkhuizen rij aan rij. Rijk versierde raadhuizen. Prachtige kerken. Vanaf 1000 tot 1500 was de bloeiperiode. Pittoresk, ja. Tuttig, ja. Maar wat kan tuttig en pittoresk prachtig zijn.

En er stomen stoomtreintjes door de Harz. 130 kilometer spoorlijn. Dus niet even een tochtje. Je kunt gewoon 2 tot 3 uur stoomtreinen als je wilt. Het bestaat al 125 jaar. Er in zitten is leuk maar nog beter zijn het geluid en de geur net voor vertrek als de stoomlocomotief aangekoppeld wordt of het zien van het tussentijds bijvullen van water. Een soort industrieel oergevoel. Leuk jongensspeelgoed.

En verder vliegen de rode wouwen je hier om de oren.

En zijn bijna alle supermarkten hier Aldi/Lidl-achtig. Zeer goedkoop.

Zegt iedereen hier dat Oost-Duitsland enorm is veranderd in 20 jaar. Niet alles was slecht maar het was hier wel grausam.

En is de leer van Luther niet zo streng als we dachten. Calvijn in Zwitserland was streng. Daar is al het glas in lood verdwenen. Bij Luther mocht Maria gewoon blijven. Later hierover meer als we in Lutherstadt Wittenberg zijn geweest.

En waren de biebers in de bieberfreianlage even lunchen want wij zagen ze niet.

Maar de lynxen in het dierenparkje waren wel te zien toen we 's avonds nog eens terugkwamen. Een openbaar dierentuintje, aanbevolen donatie 1 euro!! Wat een land.

En wat kun je hier fijn fietsen. Alle mogelijke lange-afstandsfietspaden.

En trekken er wel veel jongeren naar het westen voor werk. Alle zware industrie dicht, geen verborgen werkloosheid meer en nog niet zo veel ervoor in de plaats.

En hebben we pas 1 Wartburg gezien en nog geen Trabanten. Als iemand weet wat dat zijn.

En hebben we al twee keer in een kroeg gezeten met heel veel dwergenbeeldjes. Zwergenstu"bchen genaamd. Gemu"tlich. Met een Duits, wit wijntje. Nicht lieblich maar trocken. Sehr angenehm.

En vroegen we net of er wifi was. Ja zeker. En we zaten en kregen een wijnkaart. Nou wilden we geen wijn en bestelden een thee en cappucino. Geen wijn? vroeg ze verbaasd. Nee hoor. Even later vroegen we om de beveiligingssleutel voor het draadloos internet. Ja, daarvoor gaf ik net de wijnkaart. ??? de wijnkaart wat heeft dat met wifi te maken. Hoezo, vroeg ze, we hebben helemaal geen draadloos internet. O nee, we vroegen dat net en u zei.. O, maar ik dacht dat jullie weisswein wilden. Grrrrrr! Nu zitten we op een echte hotspot. Aftellen en het is weg....

Bis wiedersehen en

groetjes aan iedereen die ons lief is,

Robbert en Henriette

• 15 Juli 2012 - 16:32

Sebas:

Hee wat leuk! Weer een reisavontuur, Nice! Fijn om te lezen, enjoy!

• 15 Juli 2012 - 17:27

Peter/louisa:

fijne vakantie geniet ervan,tot horens,wij gaan volgende week ..

• 15 Juli 2012 - 19:04

Trees Faber:

Wat fijn dat we weer een "beetje mee mogen reizen".

Heel veel plezier en we genieten mee. Groetjes Trees.

• 16 Juli 2012 - 09:48

Lia:

Hey hallo familie,

Fijn om weer iets van jullie te horen,ook al is `t in 3-voud!
    Fiets en geniet ze nog!

Liefs van ons.

• 17 Juli 2012 - 16:29

Anna:

wat het Duits btreft, ben ik het allemaal wel vergeten. Ik zou een paar lessen moeten nemen, maar ik geloof niet dat ik het nodig heb hier, dus laat maar zitten. Misschien in een volgend leven?

• 17 Juli 2012 - 17:16

Christine:

Leuk, ik kreeg het drie keer, maar bij elk staan verschillende reacties. Nogmaals veel plezier en goede reis.

• 18 Juli 2012 - 16:00

Thomas:

Hallo mama en robbert,

Leuk zo'n oude trein.
    Zo te zien hebben jullie het erg naar jullie zin.
    Veel plezier nog.

Groejes, Thomas